Cheminis inkaras: kada ir kaip jį naudoti?

Dažnas profesionalas yra susidūręs su iššūkiu privirtinti itin dideles apkrovas galinčius atlaikyti konstrukcinius elementus. Neretai kyla klausimai, ar pakaks mechaninio inkaro tvirtinimo, ar jau reikia cheminio inkaro tvirtinimo. Vis dažniau, norint jaustis kuo ramiau, naudojamas pastarasis.

Mechaninio inkaro tvirtinimas naudojamas kone bet kokio tipo mūro sienose – kuo betonas tvirtesnis, tuo lengviau pritvirtinti detalę. Procesas – puikiai žinomas kiekvienam statybų profesionalui: pirma išgręžiama pasirinkto skersmens skylė ir į ją įkišamas inkaras, kuris veržiant išsiplečia, atsiremia į sienelę ir taip užtikrina tvirtą laikymąsi. Nors mechaninis inkaras sulaukia nemažo populiarumo dėl savo kainos, didelio pasirinkimo ir lengvo naudojimo, tačiau dažną statybų profesionalą ieškoti alternatyvų skatina šio tipo inkaro apribojimai: galima įsukti tik tam tikro skersmens įtvirtinimus, kas savaime sukelia apribojimus apkrovai; mechaninių inkarų negalima naudoti prie briaunų, nes veikiant plėtimosi metodu briauną gali išlaužti ir taip sugadinti konstrukciją. Todėl vis daugiau statybos profesionalų renkasi naudoti cheminį inkarą, kuris turi mažesnę korozijos tikimybę, dėl veikimo cheminiu klijavimo principu neskaldo ir netrupina pagrindo, yra galimas instaliuoti armatūros konstrukcijose po pagrindo išliejimo. Cheminis inkaras taip pat pasižymi didele priešgaisrine ir seismine sauga, yra tinkamas naudoti net dangoraižių ir tiltų statybose, kelių atitvarų, vartų sistemų, autoservisų įrangos ir geležinkelių įrengime.

Individualiuose statybos darbuose cheminis inkaras naudojamas tvirtinant turėklus, tvoras, polius, kondicionierius, vandens šildytuvus, katilus ir panašiai. Daugumą cheminių inkarų galima naudoti šlapiame betone, o „Tegra“ parduodamą naujos ir vis labiau populiarėjančios produktų linijos dvikomponentį vinilesterinį cheminį inkarą be stireno „Point 430 Vinyl Fix“ galima naudoti ir nesupleišėjusiame (sertifikuotas M8–M30 skersmens srieginiams strypams) bei supleišėjusiame betone (M10–M20), gelžbetonyje, pilnaviduriame (M8–M16) ir tuščiaviduriame (M8–M12) plytų mūre bei medyje (M8–M16). Palyginimui, mechaninis inkaras tinkamas tik iki M24 skersmens srieginio strypo naudojimui. Minėtą cheminį inkarą galima naudoti ir jūriniame klimate bei kontakte su geriamu vandeniu. Dėl stipraus sukibimo ir lengvo įsiskverbimo į skyles bei tuščiavidures medžiagas, nesiplėtimo ir nesitempimo, jį galima naudoti detalių tvirtinimui prie pagrindo medžiagos kampų ir kraštų. Minėtas cheminis inkaras yra toks stiprus, kad darant rovimo testus beveik visada neatlaiko betono pagrindas arba metalinis strypas.

Prieš naudojant – kelios taisyklės

„Point 430 Vinyl Fix“ ir kiti Lietuvoje parduodami cheminiai inkarai žymimi Europos Sąjungoje privalomu CE sertifikatu, taip pat – darbą su srieginiais strypais reglamentuojančiu ETA sertifikatu. Prieš naudojant cheminį inkarą būtina atsižvelgti ir į aplinkos sąlygas, nors „Point 430 Vinyl Fix“ galima naudoti kone visus metus – pagrindo medžiagos temperatūra gali svyruoti nuo –10 °C iki 40 °C. Paties gaminio temperatūra turi siekti bent 5 °C ir neviršyti 30 °C.

Ypatingą dėmesį reikia atkreipti ir į montavimą. Prieš naudojant cheminį inkarą visų pirma išgręžiama statmena skylė, ji bent keturis kartus prapučiama suspaustu oru ar atitinkama oro pompa, tada keturis kartus išvaloma. Šoninis skylės paviršius nuvalomas atitinkamu plieniniu šepečiu, galiausiai skylė dar keturiskart prapučiama suspaustu oru ar atitinkama oro pompa. Tokio atsargumo imamasi ne veltui – tinkamai neišvalius dulkių, sukibimas gali sumažėti net 70 procentų.

Paruošus cheminį inkarą – sumaišius du komponentus, dėl ko atidarius pakuotę nenaudojami pirmi 10–12 centimetrų medžiagos, į skylę reikia įspausti tiek dervos, kad būtų užpildyta du trečdaliai skylės. Tuomet sausą ir švarų strypą, sukant pirmyn ir atgal, reikia įmontuoti į skylę. Sukietėjus medžiagai, kurios kietėjimo laikas priklauso nuo paviršiaus temperatūros, galima uždėti apkrovą ant inkaruoto strypo. Dažniausiai stingimo laikas, kada nebegalima judinti sriegio, o kada galima kabinti pilną svorį, nurodomas ant pakuotės. 

Nors ir reikia papildomo kruopštumo, tačiau statybos profesionalai įvertina, kad kiekvieną kartą sumontavus cheminį inkarą užtikrinama patikima ir ilgaamžė, dideliu sukibimo stiprumu pasižyminti jungtis tarp konstrukcinio elemento ir pagrindo. Ilgainiui jungtis nepažeidžiama – dauguma cheminių inkarų atsparūs korozijai ir kitoms agresyvioms aplinkos sąlygoms.